Oliwa z oliwek

Oliwa wytłaczana jest z dojrzałych owoców drzewa oliwkowego

Określenie extra virgin odnosi się do oliwy nie rafinowanej, która zachowuje mętną konsystencję oraz żółtozielony kolor.

Swój  charakterystyczny aromat i gorzkawy posmak  zawdzięcza zawartości związków fenolowych. Oliwa z oliwek jest kluczowym komponentem diety śródziemnomorskiej - uznawana jest powszechnie za zdrowy, naturalny artykuł spożywczy.

Naukowcy pod kierunkiem Instytutu Badań Medycznych Mar w Barcelonie zbadali korzystny wpływ spożywania oliwy z oliwek na organizm człowieka.  Wyniki pokazały, że im wyższa zawartość polifenoli w spożywanej oliwie z oliwek, tym wyższy wzrost stężenia frakcji HDL (tak zwanego dobrego cholesterolu). Odnotowano także że polifenole mogą wpływać na linearny spadek uszkodzeń oksydacyjnych lipidów.

Bogata w jednonienasycone kwasy tłuszczowe (77%) oliwa z oliwek powoduje obniżenie stężenia „złego” cholesterolu LDL (low density lipoproteins), nie zmniejszając poziomu „dobrego” cholesterolu HDL (high density lipoproteins). Oliwa może mieć również działanie oczyszczające. Pomocna jest także w przypadkach stwardnienia tętnic, nieżytu i owrzodzenia żołądka oraz w zaparciach Produkuje się z nich preparaty obniżające ciśnienie krwi.

Oliwę z oliwek należy przechowywać z dala od światła, w chłodnym miejscu, ale nie w lodówce – zbyt niska temperatura powoduje bowiem krzepnięcie cieczy. Po wyjęciu z lodówki powraca do płynnej postaci nie tracąc na jakości.

Używa się jej do sałatek, do pieczenia i smażenia jako substytut masła, stosuje się do marynat. Jeśli chcemy użyć oliwy z oliwek do smażenia, należy pamiętać o używaniu umiarkowanej temperatury smażenia (nie używać dużego ognia w pierwszej fazie podgrzewania), bowiem oliwa ta pali się w niższych niż inne oleje temperaturach (ma niższą temperaturę dymienia – wynosi ona średnio 225°C).