Bakalie

Bakalie

Orzechy i suszone owoce (figi, morele, daktyle, banany, śliwki czy rodzynki) powinniśmy mieć zawsze pod ręką. W przeciwieństwie do chipsów czy batoników bakalie są nie tylko smaczną, ale też zdrową przekąską.

Pomagają zapobiegać nowotworom i zawałom, łagodzą dolegliwości żołądkowe. Zawierają błonnik, magnez, potas, witaminę E i kwas foliowy. Po bakalie mogą sięgać dzieci, nastolatki, kobiety w ciąży oraz osoby chcące zrzucić kilka kilogramów.

Orzechy brazylijskie

Są źródłem selenu (100 gram orzechów brazylijskich  to ok. 1900 mcg selenu, a dzienna zalecana dawka wynosi 55 mcg ). Selen aktywuje działanie antyoksydantów, chroni komórki przed zniszczeniem i wspomaga wchłanianie. Łagodzi objawy menopauzy, pomaga w usuwaniu z organizmu metali ciężkich. Jedzenie Orzechów brazylijskich może  przyczynić się do wzrostu poziomu testosteronu, który wpływa też na libido. To samo działanie ma zawarty w nich mangan.

Orzechy włoskie

Spożywanie orzechów włoskich może nieść ze sobą cały szereg korzyści zdrowotnych, które wiążą się przede wszystkim z występowaniem dużej ilości antyoksydantów. Dlatego doskonale sprawdzają się  jako składnik diety dla zdrowego serca. Zawierają substancję o nazwie l-arginina, przydatną dla zachowania zdrowia układu krwionośnego.

Orzechy nerkowca

Nerkowce to orzechy będące częścią przypominających jabłka owoców pochodzącego z Brazylii drzewa, zwanego nanerczem zachodnim. Mają delikatny, słodkawy smak i są stosunkowo miękkie.

Dzięki dużej zawartości witamin z grupy B oraz magnezu nerkowce mogą mieć pozytywny wpływ na układ nerwowy. Mogą zapobiegać depresji, wspomagać pamięć i koncentrację, walczyć ze skutkami stresu i samym stresem, regulować sen itd. Wysoka zawartość potasu sprawia, iż nerkowce mogą mieć pozytywny wpływ na zachowanie prawidłowej gospodarki wodno-elektrolitowej oraz zapobiegać nadmiernemu gromadzeniu się wody w organizmie.

Pestki dyni

Pestki dyni zawierają kwasy omega-3 oraz duże ilości fitosteroli. Są więc nie tylko smaczne, ale mogą wykazywać pozytywne działanie takie jak: obniżanie poziomu cholesterolu LDL we krwi, zapobieganie rozwojowi miażdżycy i innych chorób cywilizacyjnych. Mają też działanie antyoksydacyjne, przez co mogą wspomagać organizm i spowalniać zachodzące w nim procesy starzenia oraz mogą chronić przed nowotworami.

Jedzenie pestek dyni ma też bardzo korzystny wpływ na nastrój. Zawarty w nich magnez i potas mogą poprawiać funkcjonowanie układu nerwowego i łagodzić stany depresyjne i lękowe, a także bóle głowy, w tym bóle migrenowe.

Daktyle

Właściwości daktyli naprawdę zasługują na naszą uwagę. W postaci suszonej stanowią źródło błonnika, który ma ogromne znaczenie dla zdrowia jelit oraz ich funkcjonowania. Co więcej, okazuje się, że pod względem ilości błonnika daktyle suszone przewyższają świeże. Ponadto stanowią prawdziwą skarbnicę potasu, który ma ogromne znaczenie dla właściwego funkcjonowania naszego serca. Potas wspomaga również funkcjonowanie mięśni i zapobiega uczuciu zmęczenia.

Migdały

Zawierają duże ilości przeciwutleniającej witaminy E która, podobnie jak inne źródła tej substancji, mogą zapobiegać chorobom układu krążenia oraz chorobom nowotworowym, a także spowalniać proces starzenia. Ponadto, zawarty w migdałach magnez wspomaga wzmacnianie kości i odgrywa istotną rolę w procesach enzymatycznych w organizmie. Podobnie jak wszystkie orzechy, migdały również są bogate w tłuszcze nienasycone.

Rodzynki

Zawierają te same cenne składniki odżywcze co winogrona, tyle że bardziej skoncentrowane. Dostarczą sporo łatwo przyswajalnych cukrów, a tym samym polecane są jako przekąska dla dzieci i osób aktywnych fizycznie. Ponadto mogą pomóc w leczeniu anemii, mają w sobie bowiem spore dawki żelaza, manganu i miedzi. Znajdziemy w nich także korzystne dla zdrowia witaminy z grupy B (odpowiedzialne m.in. za prawidłową pracę układu nerwowego i pracę mózgu) oraz flawonoidy. Te ostatnie substancje przyjmowane w optymalnych dawkach zmniejszają ryzyko wystąpienia wielu chorób wieku starczego, w tym Alzheimera.

Żurawina

Bogata jest w proantocyjanidyny. Są to związki wykazujące silne właściwości antyoksydacyjne, czyli takie, dzięki którym organizm wolniej się starzeje. Proantocyjanidyny może powodować poprawę wzroku, zwiększać elastyczność stawów i przyczyniać się do obniżenia stężenia cholesterolu. Dodatkowo, dzięki zawartości proantocyjanidyn w żurawinie, może wykazywać działanie przeciwzapalne i przeciwalergiczne. Co ciekawe, żurawina może chronić nas przed szkodliwym działaniem promieniowana ultrafioletowego.

Morele

Swój słoneczny kolor morele zawdzięczają beta-karotenowi, żółtemu barwnikowi, z którego wątroba produkuje witaminę A. Beta-karoten to silny przeciwutleniacz chroniący nas przed szkodliwym działaniem wolnych rodników odpowiedzialnych za rozwój chorób cywilizacyjnych oraz przyśpieszających proces starzenia organizmu. Jest bezcenny dla oczu i nadaje skórze młody zdrowy wygląd. Wystarczy zjeść 3 morele dziennie, by dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość tego przeciwutleniacza.

Figi

Są nie tylko smaczne, ale również zawierają wiele wartości odżywczych, za które ceniono je już w starożytności. Figi są ważnym źródłem wapnia (100 g fig ma go tyle co szklanka mleka) i fosforu. Spożywanie ich może pozytywnie wpływać na stan kości, zapobiegajać m.in. osteoporozie. Dzięki dużej zawartości potasu figi pomagają również osobom z nadciśnieniem. Ponadto obecny w nich cynk sprzyja prawidłowemu działaniu układu hormonalnego.

Morwa Biała

Zawiera tłuszcze, białko, węglowodany, błonnik, cukry, kwasy organiczne, pektyny, flawonoidy, taniny oraz garbniki. Jedzenie owoców morwy białej może pomagać w pracy jelit, uodparniać przed chorobami i infekcjami, wspomagać system ochrony wątroby oraz żołądka. Może  pozytywnie wpływać na stan skóry. Morwa zawiera witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3 i B6) i witaminę C, a także liczne minerały - fosfor, potas i żelazo.

Śliwka kalifornijska

Zbawienny wpływ śliwek na układ pokarmowy wiąże się z dużą zawartością błonnika, który zapobiega wchłanianiu cholesterolu. Z kolei potas pomaga obniżyć ciśnienie krwi, często towarzyszące schorzeniom układu sercowo-naczyniowego.

W suszonych śliwkach znajduje się mnóstwo przeciwutleniaczy, które mogą działać antynowotworowo oraz pomagać w zachowaniu pięknej i zdrowej skóry. Naukowcy twierdzą, że zawierają najwięcej antyoksydantów spośród wszystkich owoców.

Susz ze śliwek sprawdzi się nie tylko jako składnik świątecznego kompotu czy dietetycznego dania, ale też w sosie do mięs, sałatce lub jako element farszu, na przykład do pierogów. Może być nie tylko smaczny, ale też uspokaja oraz wpływa na poprawę nastroju.