Wszystko o soi

Soja jest rośliną uprawną, należącą do grupy tzw. roślin strączkowych. Jej nasiona są bardzo ważnym surowcem wykorzystywanym do produkcji pasz oraz jako cenne źródło pokarmowe dla człowieka. Produkty spożywcze wytwarzane z soi, wykorzystuje się głównie, jako zamiennik dla mięs, szczególnie w diecie wegetariańskiej.

Nasiona soi cechują się bardzo wysoką wartością odżywczą. W porównaniu do innych roślin, zawierają więcej białka (30-50 %) , w którego składzie znjadują się: glicynina- globulina stanowiąca 80-90% ogólnej zawartości białek, fazeolina i le­gumina. Posiadają również odpowiedni dla człowieka skład aminokwasów. Ponadto zawierają dużo tłuszczu (14-24 % ) i witamin z grupy B.

Historia soi pochodzi z Azji, gdzie w Chinach była uprawia­na od ponad 4 tys. lat. Obecnie najpowszechniej uprawiana jest w USA, skąd pochodzi aż 45 % areału. Do jej głównych producentów zalicza się kolejno: Brazylia (25 %) upraw, Argentyna (20 %), Indie (10 %), Chiny (7 %). Głównymi pro­ducentami soi w Europie są Ukraina i Rosja, gdzie uprawy wynoszą w sumie około 3,5 mln ha. W Polsce jest uprawia­na bardzo rzadko, gdyż wymaga ona dużo ciepła i stałych umiarkowanych opadów.

Należy do najważniejszych na świecie roślin oleistych. Olej otrzymywany z nasion soi stosuje się powszechnie do sma­żenia, sałatek, wyrobu ciast oraz produkcji margaryny.

Soja jest uznawana za roślinę leczniczą. Polecana jest dla osób z podwyższonym pozio­mem cholesterolu, gdyż białka soi obniżają jego poziom we krwi. Natomiast izoflawony wykazują działania antyrakowe. Nasiona soi zawierają wiele aminokwasów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Soja dostarcza przyjaznych dla serca, nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin z grupy B i składników mineral­nych. Spożywanie soi łagodzi objawy menopauzy, chroni przed miażdżycą oraz choro­bami serca, zmniejsza ryzyko wystąpienia osteoporozy.

Soja jest źródłem „chudego” białka i dostarcza go co najmniej dwa razy więcej w porównaniu do innych roślin i zbóż. Natomiast w zestawieniu z białkiem mleka krowiego ma go prawie 10 razy więcej, a mięsa nawet 15 razy więcej. W związku z tym produkty sojo­we powinny znaleźć się w diecie każdego wegetarianina oraz weganina.

Kliknij na zdjęcie poniżej i zobacz inne musli z naszej oferty: